Süt a nap!

Az elmúlt hetekben mediterrán országokat megszégyenítő hőmérsékletet tapasztalhattunk kishazánkban is. Előkerültek a ventilátorok, besötétítettük a lakást, bekapcsoltuk a klímát, azonban belsőleg is védekezésre szorul szervezetünk a hőmérséklet emelkedésével szemben.

Szeretjük a meleget, azonban abban biztos megállapodhatunk, hogy mindannyiunkra veszélyt jelenthet a kánikula mind a munkahelyen, mind otthon. Ahogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő a szervezetünk terhelése is. Ezt terhelést csökkenthetjük a hőmérséklethez való alkalmazkodással, valamint a bőséges folyadékfogyasztással és az elveszített ásványi anyagok pótlásával.

Sajnos, előfordul, hogy a védekezés ellenére mégis napszúrást kapunk, melynek tünetei lehetnek az erős izzadás, sápadtság, gyengeség, fejfájás, hányinger, szédülés, súlyosabb esetben ájulás is. Ilyenkor igyekezzünk a folyadékpótlásról gondoskodni, testünket hűteni hideg zuhannyal többször is. A napszúrás után 1-2 napig kerülni kell a tűző napfényt, ha épp nyaralunk, igyekezzünk árnyékba vonulni erre az időre és legközelebb inkább előzzük meg kalap viselésével és bőséges folyadékfogyasztással vagy árnyékos helyen tartózkodással.

Ha már nyaralás, akkor szót kell ejtenünk a biztonságos fürdőzés alapszabályairól, amit bár mindenki tud, mégis a balesetek nagy százaléka ezeknek az alapvető dolgoknak a be nem tartása miatt következik be.

  • Csakis kijelölt, biztonságos helyen fürödjünk, nem véletlenül fürödhetünk ott és ahol ki van jelölve.
  • Kisgyermeket vízpart vagy medence közelében őrizetlenül ne hagyjunk, egy pillanat alatt megtörténhet a baj.
  • Napozás után, egy parti séta utána felhevült testtel ne ugorjunk, ne szaladjunk be a vízbe. Tusoljunk, vagy öblítsük le magunkat a vízzel mielőtt teljes testünkkel a vízbe merülünk. Amikor a vízbe érkezünk a szívfrekvenciánk növekszik, ereink összehúzódnak. Bizonyos betegségek, gyógyszerek, valamint az alkohol és kábítószer lassíthatja az érzékeinket. Ne adjunk esélyt sem egy ebből bekövetkező balesetnek!
  • Az előbbi szabályok is kulcsfontosságúak, azonban fel szeretnénk hívni a figyelmet egy bagatellnek ható, ám annál fontosabb dologra. Ha nem tudunk úszni, csak képességeinknek megfelelő mélységű vizet válasszunk testünk hűsítésére!

 Figyeljünk magunkra, figyeljünk másokra és élvezzük a nyarat balesetmentesen!

Czakó-Kádár Viktória