A fenntartható étrend a jó étrend

Csirkemell, rizs, saláta… Talán a leggyakoribb összetevők, amikor egy fogyókúrára gondolunk. Azonban ennél sokkal élhetőbb, változatosabb étrendet követve is közelebb juthatunk fogyással, alakformálással kapcsolatos céljainkhoz.

Az Egészségfejlesztési Irodában gyakran jelennek meg fogyni vágyó ügyfelek, tele kérdőjellel és félelemmel a „koplalástól”. Bizony gyakran a fogyókúra kapcsán a koplalás, éhezés, energiaszegénység jut még mindig sok ember eszébe, azonban a mai táplálkozási ajánlások már nagyon sok lehetőséget adnak, a szenvedésmentes, fenntartható fogyókúrához vagy életmódváltáshoz.

Egyre több életmód blogger, edző, dietetikus található az interneten, akik saját receptjeikkel segítik a kezdő életmódváltókat, melyek inspirálóan hatnak és segítenek a csirke, rizs kombináción túllépni.

Na de milyen tételek vannak a kezdő diétázó vagy életmódváltó bevásárló listáján?

Az első és legfontosabb hozzávaló, az elszántság és a motiváltság, ezután jöhet minden további. Jellemzően sovány húsok férnek bele az étrendbe, mint a csirkemell, pulykamell, valamint a halak, de a sertés soványabb részei is egy-egy napon megengedettek. További fehérje források a túró, tojás, tej, de ne feledkezzünk meg a növényi fehérjékről sem. A teljesség igénye nélkül, ide tartozik a csicseriborsó, bab, borsó, tofu, lencse, és az olajos magvak is, mint például a mogyoró és a mandula. Az étrend fontos részét képezik továbbá a szénhidrátok, hiszen tőlük fogunk erőre kapni, végig dolgozni egy 60 perces edzést és ez szolgáltatja az energiát a mindennapokhoz is. A szénhidrátok között megkülönböztetünk lassan és gyorsan felszívódó típusokat. Amikor diétára adjuk a fejünket, érdemes a lassan felszívódó szénhidrátokat választani. Na de ne szaladjunk így előre. Nézzük a szénhidrátok típusait.

A gyorsan felszívódó szénhidrátok családjába tartoznak például a gyümölcscukrot tartalmazó ételek, mint a gyümölcsök, de feldolgozott formában ugyanilyen értékkel bír egy fehérlisztes péksütemény és a méz is. Ezek a véráramba kerülve rövid idő alatt magas inzulinszintet eredményeznek, majd ugyanilyen rövid idő alatt csökkentik is azt, ezért az éhség hamarabb jelentkezik a fogyasztásukkor. A fentiek ellenére egy fogyókúrába is beilleszthetőek a gyümölcsök, ha a savanykásabb féléket válogatjuk össze. Ilyen lehet a narancs, pomelo, eper, szeder vagy a ribizli. Az erősen lilás gyümölcsöket egyébként, a magas antioxidáns tartalmuk miatt is érdemes beilleszteni az étrendbe, akár tízóraira, vagy ebéd utáni desszertként.

Fogyókúrában hajlamosak vagyunk egész nap puffasztott rizst és abonettet fogyasztani egész nap, hivatkozva a fogyókúrára. Sajnos el kell oszlassunk egy tévhitet. Ezek szinte színtiszta szénhidrátok, ráadásul a gyorsan felszívódó fajtákból, tehát korlátozott mennyiséget ajánlott belőle fogyasztani, bőséges zöldséggel és felvágottakkal.

A lassan felszívódó szénhidrátok családjába tartoznak a teljes kiőrlésű termékek, az alternatív gabonák, mint a kuszkusz, quioa, bulgur, amarant, köles és társai.  Hasonlóan sokoldalúan felhasználható, mint a fehér rizs, azonban sokkal több rost és hasznos ásványi anyag található bennük. Ezeket szervezetünk lassabban dolgozza fel, ezáltal később szívódnak fel belőlük a szénhidrátok és egyenletesebb inzulinszintet érhetünk el vele, melynek eredményeképp az éhségérzet is később jelentkezik. Egy diétázónak, életmódváltónak pedig a teltségérzet a legjobb barátja.

Mivel bélelhetjük ki a bendőnket, amelyek nem hizlalnak, de mégis jóllakottnak érezzük magunkat?

Elsősorban a megrendszerezett étkezéssel és a rengeteg rost fogyasztásával, másod sorban pedig folyadékkal. Használjuk ki az idényzöldségek sokféleségét. A tavaszi időszak remek lehetőség egy életmódváltás elkezdésére, hiszen rengeteg finom zöldség terem ilyenkor. Májusban a brokkoli, cikória, főzőtök, fejes saláta, retek, jégsaláta, karalábé, sóska, spenót és a zöldborsó is terem. Ezek nyersen, főzve, párolva, rakottan, levesként és egyéb változatos módokon elkészítve, igazi csemegék lehetnek, különösebb lemondás nélkül.

Tehát akár fogyókúra, akár életmódváltás a cél, a jelszó az élhetőség és fenntarthatóság.

Az Egészségfejlesztési Iroda dietetikusa szeretettel vár minden érdeklődőt étrendi kérdésekben. Időpontot szükséges vele egyeztetni a 30/83-32-188-as telefonszámon, kedd-szerda-csütörtöki napok valamelyikén 8-9 óra között.

Irodánk továbbra is várja az érdeklődőket mozgásprogramjaiba, életmód tanácsadásra.
Szentes, Sima F. u. 44-58. Rendelőintézet, I. emelet 118-as szoba.
63/313-244 263-as mellék

Czakó-Kádár Viktória