Dohányzás mentes nap

Dohányzásmentes Nap

A WHO kezdeményezésére 1988 óta május 31. a Dohányzásmentes Világnap. Az évről-évre megrendezésre kerülő programsorozat célja, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás veszélyeire.

A dohányzás súlyos egészségkárosító viselkedés, a legfőbb megelőzhető halálok a világon és Magyarországon is. Földünkön napjainkban mintegy 1,3 milliárd ember dohányzik rendszeresen, és a dohányzás évente 8 millió ember halálát okozza. 2019-ben Magyarországon a felnőtt lakosság 29,6%-a (férfiak 34% és a nők 25%-a) dohányzott vagy használt valamilyen dohányzással összefüggő elektronikus eszközt.

A dohányzás káros hatásai

A dohányzás hatására jelentősen fokozódik a szív- és érrendszeri megbetegedések (magas vérnyomás, érelmeszesedés, trombózis, angina pectoris, szívinfarktus, stroke), egyes daganatok (tüdőrák, szájüregi rák, gégerák, nyelőcsőrák és húgyhólyagrák), valamint a krónikus obstruktív légúti betegség (COPD) kockázata. A rendszeresen napi húsz szál cigarettát elszívók körében 15-ször gyakrabban fordul elő a tüdőrák, és 12-szer gyakrabban a COPD, mint a nemdohányzóknál. A dohányzás növeli a csontritkulás és különböző szemészeti megbetegedések kialakulásának kockázatát is. A dohányzók körében sűrűbben alakul ki meddőség nőknél és férfiaknál egyaránt.

Új típusú dohánytermékek

A cigarettázás, pipázás és szivarozás mellett a napjainkban egyre nagyobb teret hódító e-cigaretta és alternatív dohánytermékek használata szintén számos egészségkárosító hatással jár. Tévhit, hogy ezek a termékek kevésbé károsak volnának, mint a hagyományos cigaretta!

Egyes, úgynevezett káros és esetlegesen káros vegyületek ugyan kisebb mennyiségben vannak jelen, mint a hagyományos cigaretta égésekor keletkező füstben, ugyanakkor mások – amelyek között számos mérgező és rákkeltő is van – (akár 200-1000%-al) nagyobb mennyiségben találhatók. Az eddigi laboratóriumi és klinikai vizsgálatok alapján feltételezhető, hogy a hagyományos cigarettához hasonlóan károsítják a tüdőt, az immunrendszert és az érrendszert. A hagyományos dohánytermékeknek hevítettre cserélése nem javítja a tüdő működését vagy enyhíti a gyulladásos állapotot.

Mit nyerünk, ha felhagyunk a dohányzással?

  • Könnyebbé válik a légzés: A tüdő már az első 24 órában tisztulni kezd, 3 hónap múlva a légzés sokkal könnyebbé válik
  • Több lesz az energiánk: Pár hét múlva azt tapasztaljuk, hogy a séta, sőt a futás is sokkal könnyebben megy, és az életkedvünk is jobb lesz. Kevésbé leszünk fáradtak, és a fejünk is ritkábban fáj majd
  • Kevésbé leszünk stresszesek: Az, hogy a cigaretta csökkenti a stresszt egy tévhit. A rágyújtásból következő nyugtató hatás abból ered, hogy megszünteti a csökkenő nikotinszinttel együtt járó kellemetlen tüneteket.
  • Nő a fogantatás esélye: Amennyiben még gyermekvállalás előtt állunk, bármelyik fél dohányzása csökkentheti annak esélyét, hogy a kisbaba megfoganjon. Lombik programban résztvevők esetében nő a fogantatás esélye, illetve csökken a vetélés, valamint a kis súlyú babák születésének kockázata.
  • Megfiatalodunk: A dohányzás feladása következtében az arcunk öregedése is lassul és később alakulnak ki ráncok, emellett fogaink fehérebbek, leheletünk pedig frissebb lesz.
  • Pénzt spórolhatunk: Napi egy doboz cigaretta elszívása esetén a dohányzás feladásával közel 60 ezer forintot is spórolhatunk havonta.

Abba szeretné hagyni a dohányzást? Kérjen segítséget!

http://www.leszokastamogatas.hu

Ingyenesen hívható zöldszám: 06-80-44-20-44

GOND EGY SZÁL SE! – APPLIKÁCIÓ

https://play.google.com/store/apps/details?id=leteszemacigit.molnarpeter.com&hl=hu&gl=US

 

További információk:

https://egeszsegvonal.gov.hu/maradj-egeszseges/dohanyzas.html

http://www.eljtisztatudovel.hu/